Zintegrowana kontrola dostępu i wizualizacja systemów bezpieczeństwa na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu
- Wprowadzenie
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, założony w 1947 roku jako Wyższa Szkoła Handlowa, to jedna z największych uczelni ekonomicznych w Polsce. Oferuje on szeroki wybór kierunków studiów z zakresu ekonomii, zarządzania, finansów i informatyki gospodarczej. Kampus uczelni łączy nowoczesną infrastrukturę z bogatą historią, a jej absolwenci są wysoko cenionymi specjalistami na rynku pracy. Uniwersytet aktywnie współpracuje z przedsiębiorstwami i instytucjami naukowymi na całym świecie, wspierając innowacyjność oraz rozwój zawodowy swoich studentów.
- Wymagania
Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu to nie tylko rozbudowany kampus z licznymi budynkami dydaktycznymi, technicznymi i biurowymi, ale przede wszystkim dynamiczna wspólnota akademicka, która tworzy przestrzeń do nauki, badań i wymiany pomysłów. Na uczelni studiuje ponad 10 000 studentów, a o jej sprawne funkcjonowanie dba około 1000 pracowników etatowych i setki kontraktowych. Skala i poziom skomplikowania obiektu, wynikające ze znacznej liczby budynków oraz różnorodności pełnionych funkcji, wpływają na konieczność zapewnienia efektywnej organizacji i zarządzania obiektem.
Decyzja o wprowadzeniu na terenie kampusu systemu kontroli dostępu wynikała z potrzeby podniesienia poziomu bezpieczeństwa dla wszystkich jego użytkowników. Aby zapewnić odpowiednią ochronę tak dużej liczbie osób, konieczna była modernizacja i informatyzacja całej infrastruktury uczelni. Ponieważ na terenie uniwersytetu funkcjonowały wcześniej trzy różne systemy kontroli dostępu, zaistniała potrzeba wyboru jednego, zintegrowanego rozwiązania. Wprowadzenie systemu kontroli dostępu w niektórych miejscach kampusu było podyktowane przepisami prawa oraz wymogiem zapewnienia zgodności z aktualnymi normami. Dodatkowym argumentem przemawiającym za tym była konieczność odpowiedniego zabezpieczenia nowoczesnego sprzętu znajdującego się w laboratoriach i salach dydaktycznych.
O wyborze zintegrowanego systemu RACS 5 marki Roger, zapewniającego kontrolę dostępu w całym kampusie, zadecydowało kilka kluczowych czynników. Jednym z nich było zaufanie wynikające z pozytywnych doświadczeń związanych z funkcjonującym do tej pory na uczelni systemem kontroli dostępu RACS 4. Innym ważnym powodem było łatwo dostępne wsparcie techniczne, umożliwiające sprawne wdrożenie i utrzymanie systemu, zarówno na etapie instalacji, jak i podczas późniejszego jego użytkowania. Pod uwagę wzięto także tak istotny czynnik jak wysoka niezawodność urządzeń firmy Roger, która przyczynia się do minimalizacji ryzyka przestojów i problemów związanych z działaniem tego rozwiązania. Wybór systemu RACS 5 został podyktowany również jego elastycznością, szerokim zakresem funkcjonalnym oraz możliwościami personalizacji ustawień. Na tej podstawie uznano, że system ten będzie w stanie skutecznie zarządzać dostępem w obiekcie, dostosowując się do specyficznych potrzeb uczelni, a optymalizując procesy, przyczyni się do zwiększenia poziomu bezpieczeństwa na terenie kampusu.
Główne dane projektu
- InwestorUniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
- ProducentRoger Sp. z o.o. sp. k.
- Użytkownicy1 200
- Przejścia345
- Wizualizacja w ramach VISO SMS
- Integracje
• SSWiN firmy SATEL
• BMS firmy Beckhoff
• Wirtualna recepcja - Identyfikacja
• zbliżeniowa: karty MIFARE® DESFire® (SSN)
• mobilna: Bluetooth, NFC, QR - Migracja systemu RACS 4 do RACS 5
- Obsługa szlabanów

Zastosowane rozwiązania
Instalacja systemu kontroli dostępu RACS 5 na wrocławskiej uczelni rozpoczęła się w 2020 roku. Obecnie rozwiązanie obejmuje 345 przejść i obsługuje ok. 1200 użytkowników. Podczas realizacji wdrożenia priorytetem było zabezpieczenie laboratoriów, sal wykładowych i ćwiczeniowych, kluczowych dla codziennej działalności dydaktycznej uniwersytetu. W dalszej kolejności skupiono się na pomieszczeniach technicznych, takich jak m.in. Centrum Druku Dyplomów.
Kontrolą dostępu objęto również szlabany przy wjazdach na teren kampusu, wykorzystując identyfikację za pomocą kodów QR. Aby maksymalnie zwiększyć bezpieczeństwo, zastosowano czytniki zbliżeniowe kart MIFARE® DESFire® skonfigurowane do pracy z numerami kart przechowywanymi w szyfrowanych sektorach pamięci elektronicznej karty (tzw. SSN).
Standardową kontrolę dostępu wzbogacono o oprogramowanie VISO SMS, umożliwiające zaawansowane monitorowanie i wizualizację systemów bezpieczeństwa. Platforma umożliwia tworzenie zaawansowanych map obiektu, co ułatwia precyzyjne powiadamianie oraz weryfikację alarmów i awarii. Ponadto oprogramowanie wspiera podejmowanie decyzji w sytuacjach kryzysowych dzięki zdefiniowanym scenariuszom bezpieczeństwa. Z kolei dodawanie notek do elementów znajdujących się na mapie (np. czujek, przejść i kamer) optymalizuje rejestrację i organizację prac serwisowo-konserwacyjnych.
Największe wyzwanie w procesie instalacji stanowił w pełni autonomiczny budynek Centrum Symulacji Procesów Biznesowych (CSPB). To nowoczesne laboratorium komputerowe przeznaczone do projektowania, modelowania, wizualizacji oraz optymalizacji procesów przy użyciu zaawansowanych technologii komputerowych i wirtualnej rzeczywistości (VR). W celu zapewnienia tak rozbudowanej funkcjonalności wykorzystano Serwer Integracji, który umożliwił współpracę systemu RACS 5 z systemem sygnalizacji włamania i napadu (SSWiN) firmy SATEL, systemem automatyki budynkowej (BMS) firmy Beckhoff oraz wirtualną recepcją. Dzięki integracji z wirtualną recepcją czasowy dostęp do laboratorium można uruchomić dopiero po pobraniu karty z elektronicznego kiosku, który przyznaje odpowiednie uprawnienia na podstawie informacji zawartych w bazie użytkowników systemu RACS 5. Współpraca z pozostałymi rozwiązaniami pozwala na uzbrajanie i rozbrajanie alarmu, a także sterowanie HVAC, bezpośrednio z poziomu oprogramowania zarządzającego systemem kontroli dostępu.
Uzyskane korzyści
Zastosowanie elektronicznego systemu kontroli dostępu RACS 5 przede wszystkim wpłynęło na podniesienie poziomu bezpieczeństwa na terenie kampusu. Dzięki wykorzystaniu czytników MCT80M-BLE oraz kart MIFARE® DESFire® obsługujących szyfrowane i zabezpieczone przed kopiowaniem numery identyfikatorów zminimalizowano ryzyko nieuprawnionego dostępu do pomieszczeń.
Dodatkowym elementem, który sprawił, że zarządzanie bezpieczeństwem stało się bardziej efektywne i optymalne, jest oprogramowanie VISO SMS. Centralne monitorowanie w czasie rzeczywistym pozwoliło na szybsze i skuteczniejsze reagowanie na występujące sytuacje awaryjne.
Dzięki elastyczności systemu RACS 5 możliwa była instalacja i centralne zarządzanie zaawansowanymi funkcjami nowoczesnego laboratorium CSBP, co w ramach integracji z różnymi rozwiązaniami bezpieczeństwa pozwoliło na osiągnięcie wysokiego i efektywnego modelu sterowania tym autonomicznym budynkiem.
RACS 5 przyczynił się także do ujednolicenia i standaryzacji procesów. Rozwiązanie to znacząco poprawiło komfort korzystania z obiektu przez pracowników, którzy obecnie potrzebują tylko jednej karty, aby uzyskać dostęp do wymaganych pomieszczeń, a w przypadku identyfikacji mobilnej wystarczy im jedynie telefon.
W przyszłości planowana jest dalsza rozbudowa systemu, tak aby docelowo wszystkie pomieszczenia dydaktyczne, techniczne oraz biura były objęte jego zasięgiem. Inwestor zamierza również połączyć uprawnienia użytkowników systemu kontroli dostępu z istniejącym planem zajęć, w czym pomocna będzie integracja z usługami katalogowymi Active Directory. Dzięki tej funkcjonalności zarządzanie dostępem stanie się jeszcze bardziej zoptymalizowane, co umożliwi precyzyjne przydzielanie uprawnień do określonych pomieszczeń dla wybranych osób w ustalonych godzinach.