Skalowalny system kontroli dostępu w biurowcu Carbon Tower

  • Wprowadzenie

    Carbon Tower – to jedna z ostatnich inwestycji grupy Cavatina zrealizowanych we Wrocławskim Parku Przemysłowym. Ten niebanalny budynek wyróżnia się z otoczenia swoją architekturą. Wyrastająca z prostopadłościennej, podstawowej 3-kondygnacyjnej bryły wieża została wzniesiona na bazie trójkąta równoramiennego z wklęsłą fasadą od strony pobliskiej pętli tramwajowej na wysokość 15 pięter. Jego ciemna, podwójna elewacja doskonale izoluje termicznie i akustycznie. Na dachu wielopoziomowego parkingu zrealizowany został teren zielony przeznaczony dla celów rekreacyjnych. Obiekt spełnia wymagania budynków biurowych klasy A i posiada certyfikat BREEAM, poziom Very Good.

  • Wymagania

    Cavatina, jako deweloper i generalny wykonawca dysponujący własnym studiem architektonicznym, realizuje inwestycje zarówno na terenie Polski jak i za granicą. Specjalizuje się w budowie obiektów biurowych spełniających najwyższe standardy światowe, a także w późniejszym ich zarządzaniu. Realizując projekty „pod klucz” wyposaża swoje biurowce w systemy zapewniające wysoki poziom ich użyteczności. W związku z tym poszukuje jak najlepszych rozwiązań dotyczących także systemów zabezpieczeń technicznych, w tym kontroli dostępu (KD). Podstawowymi wymogami, poza zgodnością z najnowszymi standardami światowymi, są skalowalność i elastyczność systemu KD pozwalająca na dostosowywanie go do wymagań przyszłych użytkowników, w tym wynikających z ich rotacji. Istotna też jest otwartość na integrację z innymi systemami oraz wsparcie producenta przy wdrożeniu oraz późniejszej eksploatacji.

Główne dane projektu

  • Inwestor Cavatina Holding S.A.
  • Wykonawca Jerzy Skraba TecHome
  • Producent Roger Sp. z o.o. sp. k.
  • Integracje Integral by Cavatina
    Zonifero
  • Użytkownicy 2 500
  • Przejścia 200
  • Identyfikacja zbliżeniowa: karty MIFARE®
    mobilna: Bluetooth, NFC, QR
  • Obsługa szlabanów

Zastosowane rozwiązania

Po problemach z rozwiązaniami KD od innego dostawcy na jednym z pierwszych realizowanych obiektów inwestor zdecydował się poszukać alternatywnego rozwiązania. Ostateczny wybór padł na RACS 5 – polski system kontroli dostępu klasy Enterprise firmy Roger, który został najpierw wdrożony w biurowcu Equal Business Park B w Krakowie, następnie zaś przyjęty jako docelowy standard wykonania KD w pozostałych budynkach grupy Cavatina. Wpłynął na to nie tylko polski rodowód, zarówno sprzętu, jak i oprogramowania, ale przede wszystkim doświadczenia firmy Cavatina zdobyte na wcześniejszych przedsięwzięciach, gdzie system RACS 5 bardzo dobrze się sprawdził.

W biurowcu Carbon Tower system został pierwotnie zainstalowany w podstawowej wersji (ST), a następnie rozszerzony do wersji Enterprise (EX) z uwagi na postawiony później wymóg integracji systemu z aplikacją do zarządzania biurami Integral by Cavatina opracowaną przez SoftwareHut.

W budynku zostały zainstalowane czytniki zbliżeniowe typu BLE (ang. Bluetooth Low Energy) – model: MCT80M-BLE. Wybrane czytniki umożliwiają identyfikację zbliżeniową w szyfrowanym standardzie MIFARE® DESFire® oraz mobilną (Bluetooth, NFC), co przekłada się zarówno na wygodę użytkowania systemu jak i jego bezpieczeństwo. Czytniki te zastosowano również z uwagi na konieczność integracji systemu KD z systemem zarządzania biurem wykorzystującym, poza standardowymi kartami, także dostęp mobilny (BLE/NFC).

Dodatkowo w wybranych miejscach zostały zainstalowane czytniki QR, co umożliwia pełen zakres wykorzystania aplikacji Integral by Cavatina na obiekcie. Dzięki temu rozwiązaniu goście odwiedzający budynek mogą w wygodny i szybki sposób przemieszczać się po budynku skanując kod QR, który otrzymali w zaproszeniu e-mail na spotkanie. Kod QR działa podobnie jak wirtualna karta i umożliwia dostęp do określonych przestrzeni z tą różnicą, że goście nie muszą pobierać aplikacji na telefon. Ponadto, możliwa jest rejestracja gości na tablecie firmy Zonifero, znajdującym się w recepcji.

Zintegrowana z systemem KD RACS 5 aplikacja Integral pozwala na całościowe zarzadzanie udostępnionymi zasobami biurowymi począwszy od rezerwacji miejsca parkingowego z jego lokalizacją na interaktywnej mapie, spotkaniami w zintegrowanym kalendarzu, samochodami służbowymi czy wyposażeniem. Dochodzi do tego możliwość zgłaszania problemów i awarii czy też umawiania i organizacji spotkań tak dla pracowników jak i gości zewnętrznych. Dzięki integracji nie ma potrzeby dodatkowego nadawania niezbędnych praw dostępu do kontrolowanych przez RACS 5 zasobów, co w istotny sposób usprawnia korzystanie z całego systemu.

Zastosowane karty są dwusystemowe, co pozwala na ich wykorzystanie nie tylko na przejściach kontroli dostępu, ale również w zainstalowanych systemach bram garażowych i szlabanowych z użyciem anten dalekiego zasięgu. Systemy te są zintegrowane z systemem RACS 5 za pomocą modułów dopasowujących firmy Roger. Jako elementy wykonawcze wykorzystano elektrozaczepy, zwory elektromagnetyczne oraz bramki obrotowe. Z uwagi na obowiązujące uwarunkowania normatywno-prawne elementy te są sterowane/zwalniane także z poziomu systemu alarmu pożarowego (SAP).

Oprócz podstawowego systemu budynkowego niektórzy najemcy mają również własne, wewnętrzne, autonomiczne systemy KD, które są zrealizowane także na systemie RACS 5 przy wykorzystaniu wspólnych kart/identyfikatorów. Dużym udogodnieniem jest tu możliwość importu/eksportu identyfikatorów/użytkowników pomiędzy niezależnymi systemami.

Realizacja rozpoczęła się w 2018, przebiega etapowo i dostosowywana jest do postępu prac, prowadzonych w związku z ciągłym zagospodarowywaniem powierzchni przez nowych najemców. Część główna została wykonana w ciągu około pół roku. Na potrzeby systemu wykonana została dedykowana, fizyczna sieć LAN.

Uzyskane korzyści

Wybrany system spełnia wszystkie stawiane przed nim wymagania, przede wszystkim skalowalności i elastyczności, zarówno na etapie wdrożenia, jak i w czasie późniejszej eksploatacji, zapewniając jednocześnie szybkie i pełne wsparcie producenta. Wszelkie wprowadzane zmiany, tak w zakresie zmiany uprawnień, organizacji stref dostępu jak i rozbudowy, odbywają się bez zakłóceń w pracy systemu. Rodzimy, polski system klasy Enterprise umożliwił integrację systemu KD z aplikacją do zarządzania biurem Integral by Cavatina oraz pozostawia otwarte możliwości współpracy z innymi systemami za rozsądną cenę. Istotny jest też sposób licencjonowania oprogramowania, pozwalający na elastyczne rozszerzanie funkcjonalności systemu. Jednocześnie przyjęcie jednolitego standardu systemu kontroli dostępu na wszystkich nowo realizowanych inwestycjach zapewnia gwarancję pewności zastosowanych rozwiązań i ich utrzymanie na najwyższym poziomie przy pełnym wsparciu producenta.

Kolejne planowane etapy obejmują rozbudowę systemu o dodatkowe przejścia zgodnie z wymaganiami nowych użytkowników obiektu oraz implementację funkcji rozpoznawania tablic rejestracyjnych LPR (ang. Licence Plate Recognition) w systemie KD.

unia flaga
Zapamiętaj ustawienia
Ustawienia plików cookies
Do działania oraz analizy naszej strony używamy plików cookies i podobnych technologii. Pomagają nam także zrozumieć w jaki sposób korzystasz z treści i funkcji witryny. Dzięki temu możemy nadal ulepszać i personalizować korzystanie z naszego serwisu. Zapewniamy, że Twoje dane są u nas bezpieczne. Nie przekazujemy ich firmom trzecim. Potwierdzając tę wiadomość akceptujesz naszą Politykę plików cookies.
Zaznacz wszystkie zgody
Odrzuć wszystko
Przeczytaj więcej
Essential
Te pliki cookie są potrzebne do prawidłowego działania witryny. Nie możesz ich wyłączyć.
Niezbędne pliki cookies
Te pliki cookie są konieczne do prawidłowego działania serwisu dlatego też nie można ich wyłączyć z tego poziomu, korzystanie z tych plików nie wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych. W ustawieniach przeglądarki możliwe jest ich wyłączenie co może jednak zakłócić prawidłowe działanie serwisu.
Akceptuję
Marketing
Te pliki cookie mają za zadanie śledzić ruch użytkownika w internecie oraz wyświetlać reklamy, które mogą być interesujące dla konkretnych użytkowników. Pliki cookie mogą pochodzić od osób trzecich i być przez te podmioty wykorzystywane do tworzenia profilu preferencji użytkownika. Ich działanie uzależnione jest od zgody użytkownika.
Facebook
Akceptuję
Odrzucam
Analityczne pliki cookies
Te pliki cookie mają na celu w szczególności uzyskanie przez administratora serwisu wiedzy na temat statystyk dotyczących ruchu na stronie i źródła odwiedzin. Zazwyczaj zbieranie tych danych odbywa się anonimowo.
Google Analytics
Akceptuję
Odrzucam